به گزارش دیار ملکان به نقل از فارس، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز (یکشنبه ۱۶ مهرماه ۹۶) پس از استماع نظرات نمایندگان در پی ارائه گزارشش در صحن علنی مجلس طی سخنانی اظهار داشت: مطالب مفید، ارزشمند و اثربخشی از سوی نمایندگان ارائه شد.

وی افزود: همانطور که آقای لاریجانی در آغاز صحبت بنده مطالبی را مشخص کرد، بنده هم بر روی همان مطالب متمرکز خواهم شد. در رابطه با طرح‌ها نشان داده شد که یک اراده محکمی بین مجلس و دولت وجود دارد که این طرح‌ها واگذاری شوند و یک قسمت از آن واگذاری‌ها مربوط به فروش است ولی عمده آن از طریق مشارکت عمومی و خصوصی به انجام خواهد رسید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین یادآور شد: اگر کسی بگوید که دولت یا نمایندگان این اراده را ندارند قطعاً آگاهانه و درست نخواهد بود چرا که مشکل اصلی، موضوعی است که قوه مجریه با آن مواجه است. همه مطالبی که نمایندگان به آن اشاره کردند، مسئولیت اجرای آن با ما است، بنابراین در این بحث نکنیم که میزان اراده یکی از این دو قوه حتی قوه قضائیه نسبت به تسهیل واگذاری‌ها کمتر است. خیر این‌گونه نیست، اینها مشکلات نظام است و ما باید به آنها توجه کنیم.

نوبخت بر همین اساس اضافه کرد: نکته این است که آیا دولت به درستی وظایف خود را در عین حالی که اراده دارد انجام داده است یا خیر، و آیا مجلس به درستی کارهایی که باید انجام می‌داد تا این فروش یا واگذاری و مشارکت انجام می‌شد، به درستی انجام داده است؟ در این موارد می‌توانیم با هم مناقشه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در رابطه با مجلس من قدردانی می‌ کنم که در موارد مختلف قانون، نمایندگان ظرفیت‌هایی را برای واگذاری این طرح‌ها فراهم کرده‌اند، البته کار انجام شده قابل قبول، لازم، اما ناکافی است، به عنوان مثال در همین بند «الف» تبصره ۱۹ که قرار بود اعتبارات مندرج در قانون به صورت اهرمی عمل شود، ۲۵ درصد سهم دولت شود و ۲۰ درصد پیمانکار و شریک ما بیاورد و ۵۵ درصد هم بانک تسهیلات بدهد.

وی افزود: ما پیشنهادمان در قانون این بود که شما صندوق توسعه ملی را هم در این کار مشارکت دهید و آن به بخش خصوصی داده شود، به ویژه اینکه در بودجه سال ۱۳۹۷، ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع نفت که دراختیار دولت قرار می‌گرفت را تشخیص دادید و با افزایش ۲۰ به ۳۰ درصد به صندوق داده و بر این اساس به صورت تسهیلات به بخش خصوصی داده شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین تصریح کرد: ما به دنبال طرح‌های تولیدی سرمایه‌گذاری نیستیم، بنابراین کمک‌های زیادی در این رابطه اتفاق افتاد، اما آنچه که دولت درخواست می‌کرد، باید از روشی مشخص انجام می‌شد که البته برای دیگر طرح‌ها مشکلات بسیاری طی شد، اما مجلس برای تبدیل ۵ هزار میلیارد تومان از صندوق کمک کرد.

نوبخت در همین رابطه عنوان کرد: اکنون ما به دنبال این هستیم که آیا از منابع صندوق توسعه ملی می‌توانیم برداشت داشته باشیم یا خیر؟ چرا که شما ۱۰ درصد امسال دستور دادید که بیشتر شود و آن را برای طرح‌های عمرانی -و نه طرح‌های تولیدی صنعتی و کشاورزی- نیاز به استجازه قانونی داشت.

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: من اصلاً در جایگاه گله‌گذاری نیستم، چرا که به قدری نمایندگان در این رابطه کمک کردند و اقداماتی که در رابطه با اصلاح قانون بودجه سال ۹۵ انجام شده است شایسته تقدیر است.

وی افزود: نکاتی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شد که قابل تأمل است، در این رابطه باید بگویم برای واگذاری‌ها دو سایت مجزا وجود دارد و سایت اصلی ما که عمدتا از آن استفاده کرده‌ایم سایت PPP است که در آن همه اطلاعات به صورت کامل وجود دارد، چگونه است که می‌آیید و در قالب کارشناسی نظراتی وارونه می‌دهیم و می‌گوییم سایت به صورت نصفه نیمه راه‌اندازی شده است؟ سایت بعدی نیز در بودجه سال ۹۶ در بند «د» امسال اضافه شده است و گفتید که سایت دیگری ایجاد شود. نمایندگان بررسی کنند و ببینند که ما برای این سایت چه اقداماتی انجام داده‌ایم و تعداد ۴ هزار و ۱۳۱ پروژه ملی که واگذار شد عمدتاً از طریق سایت قبلی انجام شده است.

وی ادامه داد: تمامی موارد قید شده و اختصاص یافته نیاز به دستورالعمل داشت و ما همه اینها را در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انتقال دادیم، البته بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نیز در این بین حضور فعالی داشت. ما ۲۲ نفر هزار ساعت وقت گذاشتیم تا بتوانیم اینها را کامل کنیم تا مجموعه دستورالعمل‌ها و سایت آماده شود.

نوبخت خاطرنشان کرد: البته این سخن درستی است که تعداد ۴ هزار و ۱۳۱ پروژه کم است. اینجا جلسه غیرعلنی نیست که برخی گفتند به صورت آنلاین همان پیمانکارانی که طرح‌ها را می‌توانند بخرند، گفته‌ها را شنیدند. با همه این توضیحات، بخش خصوصی باید آمادگی خرید این را داشته باشد.

وی خطاب به رئیس مجلس گفت: بخشی از این موضوع به اراده دولت و سازمان برنامه و بودجه برمی‌گردد که ما بسیار مصمم هستیم و برای ما الزامی شناخته می‌شود که این کار را انجام دهیم، اما غیر از این اراده و الزام هم، دستگاه‌های اجرایی وجود دارند که باید به عنوان مجریان کار این موضوع‌ها را دنبال کنند، بنابراین یک واهمه‌ای در این رابطه وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما باید نسبت به این واگذاری‌ها کمک کنیم و البته جرأت بدهیم، نه به این عنوان که خدای ناکرده چتر نظارتی‌مان را تضعیف کنیم، اما به هر صورت مدیر دستگاه هم جزو کارشناسان جزء ما محسوب می‌شوند.

نوبخت همچنین خاطرنشان کرد: در هر صورت باید کسی باشد که متقاضی این طرح‌ها باشد، البته هر کسی بیاید ضرر نمی‌کند، برخی بخش‌های خصوصی حاضرند همه پول را بدهند اما ۵ یا ۱۰ درصد حداقل خود را وابسته به دولت کنند و این است که این را می‌خواهند از صیانت و کمک دولت برخوردار شوند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: به همین جهت مناسب‌ترین روشی که تاکنون امکان واگذاری‌ها را برای دولت و مجلس فراهم می‌کند، همین مشارکت عمومی ـ خصوصی است. از آن سو مناسب‌ترین روش این است که از طریق مشارکت عمل کنیم که برخی طرح‌های عمرانی البته توجیه اقتصادی برای خرید ندارند.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ما برای همین تسهیلات بود که درخواست کردیم که ۵۵ درصد از بانک‌ها ملزم شوند و مابه‌التفاوت سود آن را ما بدهیم و پروژه‌هایی که به اینها واگذار شد، بتوانند به عنوان ترهین رهن دراختیار بانک‌ها قرار دهند و بانک‌ها هم این را بپذیرند، یک سلسله از این دست امتیازات در این موضوع وجود دارد.

وی در خاتمه گفت: همه دغدغه‌های شما نمایندگان دغدغه دولت هم هست. ما مباهات می‌کنیم و بارمان سبک می‌شود از اینکه طرح‌ها را واگذار کنیم، به جهت اینکه در چنین فضایی زمینه برای جذب برخی از اینها وجود دارد همدیگر را متهم نکنیم و به یکدیگر کمک کنیم. ما اکنون مجدد برای شورای اقتصاد هر نوع مصوبه‌ای که برای تسهیل کار کمک‌کننده باشد آماده کردیم تا آنها را ارائه دهیم و اگر این همه همت نبود، همین ۴ هزار و ۱۳۱ طرح و پروژه‌ای که ما آنها را تفکیک کردیم قابل انجام نمی‌بود.

انتهای پیام/

 

پسندیدن(0)نپسندیدن(0)